Kävin aamulla työmaalla kysymässä remppamiehen näkemystä kaapin ulkopinnassa olevasta syylästä. Vastaus oli hyvin kryptinen, mutta jäin siihen käsitykseen, että joku muu olisi ollut mukana kokoamistyössä. Hän ei itse siis ollut vastuussa asiasta.
Työnjohtaja soitti muutaman tunnin kuluttua ja oli yhtälailla sitä mieltä, ettei vika ole heidän. Ehkä joku muu on käynyt kiristämässä uunin kiinnitysruuvin siten, että se on korkannut pinnasta läpi? Ehkä meillä käy joku mystinen ruuvienkiristelijä?
Jos remppafirman tehtävänä on purkaa, kuivata ja kasata kämppä, niin mahdolliset vahinkosattumukset tulisi hoitaa yhtä suoraselkäisesti kuin varsinainen remontti. Minua ei ihan aidosti kiinnosta kuka sen ruuvin kiristi millin liikaa, kyse on kuitenkin ollut vahingosta. Vahingot korjataan, siinä se. Ei tarvita inkvisiota selvittämään syyllisyyskysymystä, joka sekin on sinänsä hyvin yksinkertainen: tekijä vastaa. Remppafirma on tässä tapauksessa ainoa tekijä, joka keittiössä on huseerannut. Vaihtakaa sivuseinä ja homma on kuosissa.
Ammattitaito on tekemisen perusedellytys, mutta se ei yksin riitä. Myös asiakaspalvelun perusperiaatteet tulisi hallita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti